söndag 4 maj 2014

Herren är min herde





"Herren är min herde god, mig skall intet fattas".  Psalm 558.
Författare till denna psalm är Axel Fredrik Runstedt (1861-1933)
kykoherde i Gökhem, Västergötland.
Musik: Gunnar Wennerberg (1817-1901) lektor i Skara.

Herren är min herde god, mig skall intet fattas.
Han mig för till källans flod, när av törst jag mattas.
Han mig vederkvicker väl på de ängar gröna,
där en ljuvlig ro min själ i hans vård får röna.

För sitt namn han låter mig aldrig vilse fara,
leder mig den rätta stig, där jag trygg kan vara.
Om jag går i mörkrets dal, jag dock icke rädes:
Gud, min tröst i alla kval, du är där tillstädes.

Med din stav, ditt ord och råd du mig troget leder,
och ett bord av idel nåd du åt mig bereder.
Godhet blott skall följa mig hela levnadsdagen.
Sist jag varder upp till dig i din boning tagen.

Jesus säger: "Jag är den gode Herden". Joh 10:11.
Vi kan också läsa så här: Jag är DEN gode herden.
Om man översätter grundtextens ord så läser vi: Jag är den herden den gode.
Herden med bestämd artikel. Ingen kan jämföras med honom.

Den gode Herden önskar att vi stannar upp och lyssnar till honom.
Och det är tydligt att han längtar efter att få hjälpa och vägleda oss genom livet.

"När Jesus såg människorna fylldes han av medlidande med dem", detta läser vi om när
han ser de hungrande och ger dem bröd. Och när Jesus i liknelsen låter den förlorade sonen
mötas av medlidande och innesluts i fadersfamnen.

Han öppnar sin famn för dem som inte funnit den vila och ro, som just den famnen kan ge oss.
Men även de som funnit herdefamnen brottas i olika skeden med rädsla, tvivel och ångest.
Så viktigt då med hans ord till oss. Att han bryr sig om oss.  Han är inte en ledare som bygger
sin makt på skräck och rädsla. Han kommer med nåd, kärlek, förlåtelse och frid.

Jesus vill inte göra vårt liv svårare än det redan är, utan han som är den gode Herden vill hjälpa
oss, att se våra svagheter och rädslor, så att vi kan bygga våra liv i den frihet han erbjuder oss.

När Jesus möter oss, kommer han inte i kapp oss bakifrån, utan han kommer från framtiden,
och möter oss i den framtid som finns. Han är alltså före oss i framtiden vi går till mötes.
Det ger först och främst hopp. Hur illa det än ser ut med världen, med samhället, med
personligt liv, så finns det i Jesus Kristus ett hopp för oss.

Han är alltjämt den han var under sitt jordeliv och som många människor fick uppleva,
den gode Herden, som visade oss Guds kärlek. Han finns i sitt ord, dop och nattvard,
i sin kyrka och församling. Han finns i vår närhet och i hans ögon är var och en av oss värdefulla.

Denna söndag sammanfattar långfredagens allvar och påskens glädje i texterna om Herden
Jesus Kristus. Han har gett sitt liv för oss, har har uppstått, han är hos oss.


Bild: Google